Indigeneity and Indian Paintings: Viewing Sohrai Art through An Eco-Feminist Lense

Aditi Basu


Palavras-chave: art, eco-feminism, indigeneity, nature-worship, religion, Sohrai, sustainability


PT

A palavra eco-feminismo, cunhada por Françoise de Eaubonne, refere-se a mulheres que trabalham de perto com o meio ambiente para refletir a relação próxima entre o homem e a natureza e como o antropoceno pode estar mais próximo da natureza. É um fato globalmente popular que a arte de grafite em locais públicos é uma visão comum na Europa. No entanto, pouco se sabe que a arte indígena indiana é praticada na Índia desde a Idade Paleolítica. Uma delas é a forma de pintura Sohrai praticada pelas comunidades Adivasi ou indígenas do leste da Índia. É uma arte baseada na identidade que fala da representação da natureza pelas mulheres.

Um dos melhores exemplos das práticas eco-feministas das mulheres Adivasi ou indígenas na luta contra crises ambientais e na defesa do desenvolvimento sustentável como modelos adequados para a sobrevivência é a pintura Sohrai. Tendo recebido uma etiqueta de Indicação Geográfica (GI) no ano passado, Sohrai está à beira da extinção. Uma pintura mural tradicional, ela explica a forte conexão que as comunidades indígenas tiveram com a natureza, especialmente as práticas eco-feministas que são destacadas por meio dela. Isso porque as mulheres pintam as paredes de suas casas no início de cada estação de colheita como uma forma de agradecimento à natureza, já que a natureza é adorada como uma Deusa. Desde tempos imemoriais, os Adivasis praticam a adoração à natureza, em vez da idolatria. Além disso, a natureza como identidade feminina é retratada e cores naturais são usadas para pintá-la. Pardais, pavões, esquilos e vacas habitam o mundo das pinturas Sohrai, pois a arte popular se inspira fortemente na vida na floresta. Portanto, as pinturas Sohrai retratam o destino final do homem de se unir à Natureza, ou seja, amalgamar-se aos elementos da natureza após a morte, em sintonia com o culto de adoração à natureza das comunidades. Portanto, neste artigo, analiso os elementos de beleza, proteção, cuidado e feminilidade estudando a representação da Natureza na arte e nas mulheres Adivasi que a fazem. Concluo argumentando que Sohrai é um ritual de adoração de natureza eco-feminista. Em resumo, analiso Sohrai como uma mistura representativa única de indigeneidade, religião, sustentabilidade, cuidado, nutrição, arte e eco-feminismo.



EN

The word eco-feminism, coined by Françoise de Eaubonne, refers to women working closely with the environment to reflect the close relationship between man and nature and how the anthropocene can be closer to nature. It is a globally popular fact that graffiti art at public places is a common sight in Europe. However, little is known that Indian indigenous art has been long practised in India since the Palaeolithic Age. One of them is the Sohrai painting form practised by the Adivasi or indigenous communities of eastern India. It is an identity-based art that speaks of nature’s representation by women.

One of the finest examples of the Adivasi or indigenous women’s eco-feminist practices in battling environmental crises and advocating for sustainable development as suitable models for survival is the Sohrai painting. Having received a Geographical Indication (GI) tag last year, Sohrai is on the verge of extinction. A traditional wall mural painting, it explains the strong connectedness that the indigenous communities have had with nature, especially the eco-feminist practices that are highlighted through it. This is because women paint their house walls in the beginning of each harvest season as a thanksgiving to nature since Nature is worshiped as Goddess. Since times immemorial, the Adivasis practise nature-worship, instead of idolatry. Furthermore, nature as a feminine identity is portrayed and natural colours are used to paint it. Sparrows, peacocks, squirrels and cows inhabit the world of Sohrai paintings as the folk art draws heavily from the forest life. Hence, Sohrai paintings depict man’s ultimate destiny to unite with Nature, that is, to amalgamate into nature’s elements after death, in tune with the communities' nature-worship cult. Therefore, in this paper, I analyze the elements of beauty, protection, care and femininity by studying Nature's depiction in the art and the Adivasi women who make it. I conclude by arguing Sohrai as a worshiping ritual which is of eco-feminist nature. To sum up, I analyze Sohrai as a unique representative blend of indigeneity, religion, sustainability, care, nourishment, art and eco-feminism.



Referências

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  • Bose, Hiren Kumar (2022) "‘Painted villages’: Reviving Hazaribagh's traditional tribal art resembling ancient cave paintings". News 9 Live. https://www.google.com/amp/s/www.news9live.com/art-culture/society/painted-villages-reviving-hazaribagh-traditional-tribal-art-resembling-ancient-cave-paintings-170143/amp
  • Gangajaliwale, Amruta (2023). Artistic collaboration: Visual Arts Gallery comes to life with vibrant tribal paintings. The New Indian Express. https://www.google.com/amp/s/www.newindianexpress.com/amp/story/cities/delhi/2023/Feb/10/artistic-collaborationvisual-arts-gallery-comes-to-life-with-vibrant-tribal-paintings-2546150.html
  • Kandavel, Sangeetha (2020) "GI tag for Jharkhand’s Sohrai Khovar painting, Telangana’s Telia Rumal", The Hindu. https://www.google.com/amp/s/www.thehindu.com/entertainment/art/gi-tag-for-jharkhands-sohrai-khovar-painting-telanganas-telia-rumal/article31569123.ece/amp/
  • Kumari, Ms & Sarma, Rabindranath (2023). "A Study on Significance of Sohrai and Khovar Painting: From the Development Perspective". METSZET Journal. 8. 131-149. https://www.researchgate.net/publication/368789695_A_Study_on_Significance_of_Sohrai_and_Khovar_Painting_From_the_Development_Perspective
  • Modak, Paresh & Rani, Poonam (2022) "All and Floor Art at Jorakath, Jharkhand". Journal of the Asiatic Society of Mumbai. 96. 81-88. ISSN : 0972-0766. https://www.researchgate.net/publication/369173450_Journal_of_the_Asiatic_Society_of_Mumbai
  • Mukherjee, Chandrajit (2019) "Art lessons behind bars". Telegraph India. https://www.telegraphindia.com/jharkhand/art-lessons-behind-bars/cid/1691480
  • The 3-day tribal art exhibition “Silent Conversation: From Margins to the Centre” concludes. Press Information Bureau, Ministry of Environment Forest and Climate Change, Govt. of India. 8 November 2023. https://pib.gov.in/PressReleaseIframePage.aspx?PRID=1975553


Bio


PT
Aditi Basu é uma pesquisadora independente baseada na Índia. Ela escreveu vários artigos sobre assuntos mundiais, onde seus interesses de pesquisa se concentram principalmente em Política Externa Indiana, Relações Internacionais, Política de Poder Feminista, Diplomacia de Soft Power e Diplomacia Climática. Basu apresentou seus trabalhos de pesquisa em conferências e workshops na Índia, Áustria, EUA, Bulgária, Canadá, Reino Unido, Sérvia, Croácia, Espanha, Tailândia, Nova Zelândia e África do Sul. Obteve seu mestrado em Ciência Política e adora aprender línguas. Possui proficiência avançada em inglês, hindi, bengali e está no nível intermediário de proficiência em mandarim. Gosta de pintar, jardinagem e ler livros de não ficção. Pode ser contatada em aditibloyolajsr@gmail.com.

EN
Aditi Basu is an India-based independent researcher. She has written various articles on world affairs, where her research interests focus mainly on Indian Foreign Policy, International Relations, Feminist Power Politics, Soft Power Diplomacy and Climate Diplomacy. Ms. Basu has presented her research papers in conferences and workshops of India, Austria, USA, Bulgaria, Canada, U.K., Serbia, Croatia, Spain, Thailand, New Zealand and South Africa. She earned her Master's in Political Science and loves learning languages. She holds advanced proficiency in English, Hindi, Bengali and is at the intermediate level of proficiency in Mandarin. She enjoys painting, gardening and reading non-fiction books. She can be reached at aditibloyolajsr@gmail.com.


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